Estudi programació / circuit programacions escolars a Catalunya
Estudi i disseny del funcionament d’una programació / circuit per fomentar la incorporació de les arts de carrer dins les programacions escolars a Catalunya
En el marc del I Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026, l’Associació Plataforma d’Arts de Carrer presenta, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’estudi i el disseny del funcionament d’una programació/circuit per fomentar la incorporació de les arts de carrer dins les programacions escolars a Catalunya.
El I Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026 és una iniciativa del Departament de Cultura en col·laboració amb l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), l’Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya (CIATRE), l’Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics (TTP), el Col·lectiu de Companyies de Teatre Independents de Catalunya, l’Associació Plataforma d’Arts de Carrer (PAC), UNIMA Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Així mateix, compta amb la complicitat de diversos municipis, entitats i equipaments.
Mitjançant un procés participatiu amb el sector, i d’acord amb les línies estratègiques marcades en el Pla integral del teatre de Catalunya, el I Pla d’impuls del teatre de Catalunya incorpora un conjunt de 23 mesures clau per donar resposta als reptes identificats i prioritaris. Aquestes tenen per objectiu impulsar projectes de suport a la creació i a la producció; millorar la difusió i la generació de públics; promoure la contractació; assegurar la formació i la capacitació; incentivar la recollida de dades i coneixement, i altres variables de sostenibilitat mediambiental i accessibilitat.
L’estudi que es presenta en aquest document és una d’aquestes 23 mesures que s’emmarca dins del grup Difusió i públics, i pren com a referència dues línies de subvencions ja existents del Departament de Cultura:
- Per a activitats municipals i comarcals d’arts escèniques, música i arts visuals en l’àmbit de l’ensenyament reglat.
- Per a la programació d’espectacles d’arts en viu de caràcter professional en municipis de fins a 1.000 habitants.
Tot i fixar-se en les dues línies de subvencions esmentades, l’estudi posa un èmfasi especial en algunes qüestions:
- Les característiques dels espectacles d’arts de carrer, tant tècniques com artístiques.
- L’ús i la promoció de l’espai públic com a entorn pedagògic.
- La implantació de les arts de carrer en l’entorn rural com a eina democratitzadora de la cultura.
- L’accessibilitat i la sostenibilitat del circuit i de les seves propostes.
- Les arts de carrer com a eina pedagògica per a la comunitat educativa per transmetre aprenentatges transversals i contextualitzats.